lördag 1 augusti 2009

Elins första inlägg, en presentation


Välkomna till Kylskåpsmorsorna!

Här följer tips, trix och problemlösning för att få tillvaron för vår autismfamilj att fungera.

Kanske kan Marittas och min dialogg hjälpa en och annan familj i liknande situation att hitta vägar att fungera?

Vem är då jag och min familj?

Jag heter Elin och är mamma till två autistiska barn. I denna blogg får de heta Lillkillen och Lillasyster eftersom de själva inte bett om att bli utlämnade på Internet.

Jag är 44 år och jobbar i Uppsala kommun inom daglig verksamhet. Jag har tidigare jobbat med ungdomar som behövt lite extra hjälp att komma ut på arbetsmarknaden.

Familjen består också av min man, Gubben, som jobbar med data.

Jag har också en äldre dotter, Storasyster Amanda som studerar till psykolog vid Uppsala Universitet.

Alla utom Storasyster Amanda bor på landet utanför Bälinge med våra två katter.

Lillkillen är 9 år, gravt autistisk och utvecklingsstörd. Han går i träningsklass i särskolan och ska i höst börja årskurs 3. Han kommunicerar mestadels genom PECS, men kan också kommunicera genom att visa tydligt vad han vill.

Lillkillens största intresse är för tillfället att snurra med bollar och studsa dem. Vattenlek är också eftertraktat som aktivitet.

Lillasyster är 6 år och "bara" autistisk. Hon pratar, men kan behöva promptning för att få fram det hon vill. Lillasyster är mycket företagssam och envis. Hon börjar 6-årsverksamheten i höst.

Lillasysters största intressen är för tillfället att klättra upp på biltak och titta på utsikten. Hittills har bilarna stått stilla.

Jag hoppas kunna bidra med ge en bild över hur en vanlig autismfamilj fungerar. Jag kommer också att ge ett och annat bra tips som kan underlätta för familjer i liknande situationer, med eller utan autism.

/elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar