söndag 23 maj 2010

När allt inte går som planerat

Som de flesta autistföräldrar brukar hektiska dagar gå rätt bra, bara man förbereder och pratar om det innan.

Igår hade Lillasyster och jag en killfri dag. Ja, till och med Pappa var borta.

Vi hade pratat om Fyrishov, äventyrsbadet, i flera dagar och vi har kollat väderleksrapporten och glatt konstaterat att vi kan ha filt på Fyrishovs gräsmatta utomhus. Härligt!

På morgonen såg dagsschemat ut så här:

1. Äta frukost
2. Åka och handla
3. Äta lunch
4. Fyrishov

Lillasyster höll stenkoll reda på vad som skulle göras och när lunchen var avklarad satte hon sig i bilen och väntade medan jag stoppade i diskmaskinen och packade ihop alla saker vi skulle ha med oss. Bråttom bråttom!

Glada i hågen körde vi de 2 milen in till stan och Fyrishov, men väl framme var badet abonnerat! Vi kom inte in!

Nä, det där var inte roligt. Lite osäkert och med en besviken Lillasyster i bilen körde jag istället mot Bälingebadet. Hade de öppnat för året? Förra året öppnade de sista helgen i maj. Hoppas hoppas!

Nä, Bälingebadet var tvärstängt! Nu börjar Lillasyster bli rätt irriterad, men som tur är hade jag köpt en vattenspridare dagen innan vi inte testat. Jag lyckades med lite övertalning köra hemåt till vår egen trädgård.

Men Stenkastet och en vattenspridare är INTE likvärdigt Fyrishovs äventyrsbad, jag lovar!

På kvällen tänkte jag pigga upp Lillasyster med att vi går och tittar på de små lammen i hagen några 100 meter från oss.

JAAAAA!

Men väl framme i hagen var lammen inte där!

Vi fick vända tillbaka igen, återigen med en besviken Lillasyster.

Men hemma på gården "spelade" vi sen badminton en lång stund.

Det blev ett bra avslut på dagen, trots allt, men det är INTE roligt när inget går som man planerar, speciellt när man har autistbarn...

2 kommentarer:

  1. mardrömsläge.... man ska ha koll på allt tydligen, men då försvinner det spontana och glada....

    SvaraRadera
  2. Lillasyster tog det förvånansvärt bra. Ska köpa säsongsbiljett till Bälingebadet och slita på det ordentligt.

    SvaraRadera