måndag 14 juni 2010

Sjukhusbesök

Idag var fritids stängt så jag har varit hemma med båda killarna. Nåja, den store dyker opp vid frukost och lunch resten av dagen är han en självgående 15-åring.

K har ett tandläkarbesök som väntar och det blir det stora pådraget med narkos för en tandlagning. Idag kände jag mig rutinerad eftersom K gjorde samma ingrepp förra året. Men frågan var om K också var rutinerad?? Sådana saker vet man inte på förhand.

Nåväl, jag kände mig säker och tyckte det var onödigt att pappa också tog ledigt. -"Det här fixar vi galant", tänkte jag.

Förberedde med en Piggelin vid macken på väg mot sjukhuset. Sedan parkerade vi och jag visade bild på en doktor. K hoppade ur bilen utan protester. På vägen till rätt ingång hördes det lite protester i form av gråt men inget alarmerande. Precis vi ingången fanns en fin fontän som piggade opp. Vi hade gott om tid så K fick stimma loss lite.

I foajén en snabb titt i glassboxen men det hoppade K snabbt över och drog till hissarna istället. Jag tror han minns nu vad som komma skall, alltså inga dålig minnen från året innan!

I väntrummet springer han och sätter sig vant i en av fåtöljerna och VÄNTAR. Inom fem minuter kommer en sjuksköterska och vi kan komma in för första samtalet, det går superfint att sitta i det rummet också. Samtalet går fort eftersom vi varit där tidigare och alla papper redan är ifyllda. Litet orosmoln hos mig, då det rapporteras att det varit akutfall precis på operation.

Men vi återvänder till korridoren och väntrummet. Fullt med folk på alla fåtöljer men K snitslar sig fram till en ledig mittenplats i soffan. Jag häpnar igen!

Några hopp opp från soffan sådär var femte minut men inget annat som stör. Mittemot sitter nämligen en dam med en väska som det sticker opp en fin sjal med fransar som lockar.

En kvart senare får vi komma in till narkospersonalen. K hälsar så fint tillbaka och sätter sig igen. Narkosköterskan får tom med titta på tänder och i halsen. En snabbtitt på händerna också så vi vet var EMLA-salvan ska sättas. Sen ett snabbt "hejdå" och vi är klara.

Lysande prestation under en halvtimme på en tråkig avdelning med massor av folk.

Ute väntar nu fontänen!!

1 kommentar:

  1. Härligt! Förhoppningsvis blir det bra nästa gång också!

    Vår Lillkille ska dit på torsdag och sövas för att operera bort en tand som sitter fel.

    SvaraRadera