fredag 30 juli 2010

Framförhållning

Igår planerade jag för 55 och 58 år fram i tiden.

Ja, det låter inte klokt!

Men jag har faktiskt legat och funderat lite under sömnlösa nätter över detta:

Efter våra småttingars arbetsliv (för de kommer att ju att arbeta efter sin förmåga), när de går i pension, väntar inte mycket mer än den statliga garantipensionen. Det blir man inte fet på.

En pensionsförsäkring blir ju inte rätt eftersom den bygger på att man ska dra av på inkomsten och sedan skatta när man tar ut den. Våra barn kommer inte att ha någon inkomst just att dra av insättningarna på.

Därför har vi öppnat ett litet sparande i en kapitalförsäkring som ska slå ut år 2065 och år 2068 för att Lillkillen och Lillasyster ska få lite extra tillskott de första åren på pension. De kommer inte att kunna röra pengarna innan dessa årtal.

Det känns helt sjukt!

Jag visste knappt vad kapitalförsäkring innebär innan igår, men det är det bästa alternativet som finns idag för ändamålet. Tack banken för tålmodiga förklaringar!

Men det känns faktiskt som en liten lättnad att inte behöva bekymra sig (så mycket) för Lillkillens och Lillasysters pension på ett tag.

2 kommentarer:

  1. Oj, jag blir alldeles knäsvag vid blotta tanken. Måste diskutera med maken.........

    SvaraRadera
  2. Jag vet! Usch! Och det kommer alltid nåt nytt att oroa sig för.

    SvaraRadera