lördag 21 november 2009

På andra sidan "äventyret"

Utsikten från ett väntrum på barnakuten, Akademiska sjukhuset, Uppsala


Sedan förra inlägget har Lillasyster hunnit med att insjukna i svininfluensa.


Det började med att hon i onsdags fick oerhört hög feber. Så där hög feber att man bara orkar ligga i en soffa. Efter någon timme tyckte jag det var det blev lite oroligt när hon, trots Ipren, inte fick ner sin feber och dessutom blev extra frånvarande. Hon hade hela förmiddagen ojat sig och sagt: Oj oj oj! Aj aj aj! Stackars mig!


När hon blev "frånvarande" ringde jag sjukvårdsupplysningen som tyckte jag skulle åka in till barnmedicin på Akademiska sjukhuset.


Väl framme på sjukhuset fick vi ett eget litet väntrum, vilket var skönt. Just denna gång hade det ändå gått bra i ett vanligt väntrum, för Lillasyster var så "väck" att hon just inte brydde sig om var hon var. Men för mig var det jätteskönt att hon fick en liten brits att ligga på i ett avskilt rum.


Sen började väntan. Det blev en lång väntan på många timmar. Jag funderade med min då trötta och lite sjuka humor (tänk på att halsflussen fortfarande fanns kvar, pencillinkuren var ju bara påbörjad) att man kanske lät oss vänta så att Lillasyster kunde friskförklaras? Det blev nästan så...


Igår morse började hon kräkas. Hon kräktes och kräktes fram till lunch. Här tänker man ju att detta blir en långvarig sjukperiod, eller hur?


Hur som helst, igår kväll hittade jag Lillasyster skrattandes och hoppandes i våra sängar. Febern helt borta och idag på morgonen kom hon ner för trappan sjungandes och hoppandes.


Trots detta ska vi följa läkarnas råd: "Var hemma till att hon är helt frisk. Sedan stannar ni hemma en dag till!"


Och till er andra ger jag rådet: Om ni inte ännu vaccinerat er, se till att göra det när tillfälle ges. Svininfluensan är inte rolig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar